ارتباط طراحی چهره، سیاه قلم و رنگ روغن
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۱۸۹۶۸
در این مطلب قصد داریم در مورد سه موضوع مهم در دنیای هنر های تجسمی اطلاعاتی ارائه کنیم. - اخبار بازار -
موضوع اول آموزش طراحی چهره می باشد، موضوع بعدی نقاشی سیاه قلم و در آخر نیز نقاشی رنگ روغن. شاید از خود بپرسید که این سه موضوع چه ارتباطی می توانند با یکدیگر داشته باشند؟ اما باید گفت که این سه رشته هنری می توانند در بسیاری از موارد مکمل یکدیگر بوده و یکی در دیگری تاثیر گذار باشند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما در ابتدا به معرفی و بحث کوتاهی در مورد آموزش طراحی چهره خواهیم پرداخت. به طور کلی طراحی چهره و یا طراحی پرتره را می توان یکی از دشوارترین تکنیک ها در هنرهای تجسمی به شمار آورد. در عین حال یکی از پرطرفدار ترین آنها نیز محسوب میگردد.
در بحث آموزش این سبک دو مورد اصلی وجود دارد، اول آموزش تناسبات و دوم جنسیت پردازی و سایه روشن مناسب برای پرتره. مورد اول خود دارای متد ها و روشهای مختلفی است. برخی اساتید متد آناتومی محور را آموزش میدهند. برخی دیگر بر پایه اشکال هندسی دست به آموزش تناسبات صورت می زنند. بعضی دیگر از اساتید از روشهای اندازه گیری (مانند متد بارگ) برای این کار استفاده میکنند. اما در مورد جنسیت پردازی و سایه روشن نیز آموزشهای متنوع و مختلفی وجود دارد. از روش های سایه روشن کل به جزء گرفته تا روش های ترکیبی و همچنین روش جزء به کل. از طرف دیگر آموزش طراحی چهره در برخی از مراکز آموزشی با استفاده از عکس به پیش می رود و در برخی دیگر با استفاده از مدل زنده. هر کدام از این روشها مزایا و معایب خود را دارند. روش مدل زنده روشی دشوار پر هزینه و بسیار زمان بر می باشد. از طرفی کار در این روش هنرمند طراح را زبده و چیره دست خواهد کرد. توجه کنید که شرایط کار مدل زنده شرایطی خاص و پیچیده است. از فضای مناسب و نور پردازی گرفته تا استخدام مدل مناسب برای کار همه مشکلات این تکنیک می باشند. اما کار از روی عکس ساده تر و با نتیجه گیری سریع تر می باشد. اما در برخی موارد منجر به مصنوعی شدن کار و به اصطلاح حالت پلاستیکی و عروسک گونه شدن چهره خواهد شد. این مشکل با آموزش نزد یک مدرس که قبلا تجربه کار بر روی مدل زنده را داشته حل خواهد شد. زیرا کار با مدل زنده درک عمیق و صحیحی از نور و سایه و همچنین طراحی را به شخص خواهد داد و استاد مورد نظر این تجربیات را حتی به وسیله عکس (تا حد زیادی) به هنرجو منتقل خواهد کرد. باید گفت که شرح و توضیح کامل این روشها خود مقاله جداگانه ای را طلب می کند. اما چه ارتباطی میان آموزش طراحی چهره و روش سیاه قلم و یا رنگ روغن وجود دارد؟
برای یافتن ارتباط بین این سه رشته در ابتدا باید توضیح اجمالی در مورد دو تکنیک دیگر نیز داده شود. نقاشی سیاه قلم نوعی تکنیک است که در آن هنرمند نقاش بیشتر از پودرهای زغال در کار استفاده می کند. این پودرها به واسطه قلم مو بر روی سطح ساپورت پخش شده و با کنترل آن و به وجود آوردن تنهای متنوع کار نقاشی به جلو میرود.
باید گفت که این روش از نقاشی یک روش کاملا تنالیته محور است و هر چقدر تجربه هنرمند نقاش در مورد سایه پردازی و تنالیته بیشتر باشد نتیجه نهایی کار زیبا تر خواهد بود. اما این سبک از نقاشی منتقدانی را دارد. انتقاد اصلی این منتقدان در مورد سطح پایین بودن این سبک می باشد. یکی از نقاط ضعف در این کار مصنوعی بودن و خشک بودن اثر است. این سبک از نقاشی به تناسبات و طراحی دست آزاد بهایی نمیدهد و برای طرح اولیه از ابزار کپی استفاده می شود. اما اگر هنرجو در ابتدا و قبل از شروع این روش نقاشی نزد یک استاد مجرب دوره طراحی کلاسیک را گذرانده باشد به هیچ عنوان اثر سیاه قلم وی حالات مصنوعی و خشک به خود نخواهد گرفت. و چه بهتر که انتخاب این هنرجو دوره آموزشی طراحی صورت باشد زیرا تا حد قابل توجهی، موضوع های نقاشی سیاه قلم، پرتره های با کیفیت و زیبا هستند. به طور کل گذراندن یک دوره حرفه ای و دشوار طراحی پرتره در بیشتر رشته های تجسمی به کار شما خواهد آمد و درک شما از جنسیت، تناسبات و نور پردازی را چند برابر خواهد کرد.
موضوع آخر بحث نقاشی رنگ روغن می باشد. شاید بتوان گفت که مهم ترین و پر کاربرد ترین تکنیک در میان تکنیکهای نقاشی نقاشی رنگ روغن است. به واقع وسعت این تکنیک به قدری زیاد است که دشوار می توان آنرا در قالب یک سبک خاص مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
هنرمندان متنوع و مختلفی از این تکنیک برای خلق آثار هنری بهره می برند. اما اصول و قوانینی در نقاشی رنگ روغن وجود دارد که تقریبا برای تمام گرایشهای نقاشی با این متریال صادق است. مثلا تنوع تنالیته ای رنگی، نور پردازی و شناخت دقیق و مناسب سایه روشن. در مورد ارتباط نقاشی رنگ روغن با طراحی چهره می توان گفت که اگر شما یک هنرمند چیره دست در طراحی چهره باشید به احتمال خیلی زیاد تبحر قابل قبول و مناسبی نیز در تناسبات خواهید داشت. این موضوع در نقاشی رنگ روغن کمک بسیار بزرگی برای شما خواهد بود. از طرف دیگر جنسیت پردازی و نور پردازی در طراحی چهره و آموزش مناسب آن قطعا در نقاشی رنگ روغن یک کمک بسیار بزرگ خواهد بود. توجه داشته باشید که اصولا در هنرهای بصری یکی از عوامل تاثیر گذار و مهم، نور و سایه می باشد که این فاکتور هم در طراحی پرتره و هم در سیاه قلم نقش اساسی ایفا می کند. فراگیری نقاشی رنگ روغن نیز به این فاکتور اساسی نیاز اساسی دارد. به طور کلی باید گفت که آموزش طراحی صورت یکی از آکادمیک ترین آموزشهای هنری در دنیای هنرهای تجسمی است که تاثیر آن در انواع هنرهای بصری بسیار گسترده و قابل توجه می باشد. در پایان باید گفت که فراگیری هنرهای تجسمی شامل عواملی است که زنجیر وار به یکدیگر متصل هستند، هر چه جدی تر و دقیق تر پی گیر این آموزش ها باشید این زنجیر قوی تر و محکم تر خواهد بود.
امروزه آموزشهای مربوط به هنر های تجسمی به لطف پیشرفت راههای ارتباطی، از جمله اینترنت گستردگی و سهولت فراوانی یافته است. سایت آموزشگاه نقاشی ایکاروس www.mahvis.net یکی از منابع و پایگاههایی است که انواع اطلاعات و منابع آموزشی در زمینه هنر نقاشی و طراحی را در اختیار علاقمندان قرار میدهد.
"این مطلب تبلیغاتی است"
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: آموزش طراحی چهره نقاشی رنگ روغن باید گفت نور پردازی سیاه قلم سایه روشن مدل زنده
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۸۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آثار رضا مافی به موزه هنرهای معاصر میرود/نمایش برگزیدهای ازآثار
به گزارش خبرنگار مهر، پس از اتمام نمایشگاه آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با عنوان «بر فراز دشت»، نمایشگاه آثار رضا مافی هنرمند خوشنویس و نقاش ایرانی به کیوریتوری محبوبه کاظمی در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز به کار میکند.
این نمایشگاه که به همت نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی ترانه باران برگزار میشود، برگزیدهای از آثار، لوازم و مجموعه شخصی زنده یاد رضا مافی را در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش خواهد گذاشت.
رضا مافی هنرمند نقاش و خوشنویس و از پیشگامان هنر معاصر ایران است. او از نخستین هنرمندانی است که در دوره معاصر به خلق نقاشیخط پرداخت. او در مشهد و در خانوادهای اهل هنر زاده شد، برادر بزرگترش، محمد مافی نقاش بود. رضا مافی از کودکی قلم به دست گرفت سپس خوشنویسی را نزد جلالالدین اعتضادی آموخت و در سال ۱۳۴۳ در انجمن خوشنویسان ایران، نزد حسین میرخانی آموختن خوشنویسی را ادامه داد.
نمونهای از آثار رضا مافی که در سال ۱۳۵۱ خلق شده استرضا مافی از مکتب سقاخانه تاثیرگرفته بود و سعی داشت آثار خوشنویسی خود را به نقاشی نزدیک کند. برگزاری نمایشگاهی از آثار نقاشی آمیخته با خط او در گالری سیحون نقطه عطفی در تاریخ این هنر به شمار میرود چرا که برای نخستین بار خوشنویسی سنتی با شیوههای نقاشی مدرن تلفیق میشد. مافی که هم خوشنویس بود و هم نقاش، از ترکیب این ۲ هنر راهی نو و شیوهای جدید در هنر معاصر ایران پدید آورد که تا به امروز ادامه پیدا کرده و پیروان فراوانی دارد. او همچنین به دلیل علاقه به گچبری مساجد به تولید آثار حجم و برجسته نیز پرداخته بود. مافی در سال ۱۳۶۱ در اثر حادثه سقوط از روی اسب در گذشت.
مافی بر آن شد تا پتانسیل مستتر در سیاهمشقنویسی و نمایان کردن توان زیباشناختی نستعلیق ایرانی را در مسیری متفاوت از هنرمندان همنسلش که با موتیف خط کار میکردند، به سطحی تازه، ارتقا بخشد و در این راه موفق بود و توانست هوایی تازه به جهان هنر نوگرای ایرانی بدمد و آن را غنیتر سازد.
این هنرمند در طول زندگی کوتاه خود تعداد قابل توجهی آثار سیاه مشق آفرید. او در این روش فرمهای بدیع و جدید را با استفاده از قلم نی و مرکب (بدون قلمو) بر روی بوم مینوشت. مافی با تسلطی که بر شیوههای مختلف خوشنویسی چون نستعلیق، شکسته، ثلث، تعلیق و رقاع و اجرای آنها بر روی بوم داشت، توانست زیبایی نهفته در سیاه مشق نویسی را آشکار و روحی تازه در آن بدمد.
نمایشگاه «بر فراز دشت» نیز در حالی به پایان رسید که طی ۴۳ روز برپایی، بیش از ۳۷ هزار نفر بهصورت انفرادی و نیز در قالب گروههای دانشجویی، دانشآموزی و هنری از این نمایشگاه دیدن کردند. همچنین بیش از ۱۴۰ بازدیدکننده خارجی هم با حضور در موزه هنرهای معاصر تهران از آثار نمایشگاه «بر فراز دشت» بازدید کردند.
کد خبر 6099636